1 ... Od pólu k pólu
5 bodů
Tato úloha je určena pouze pro žáky šestých a sedmých ročníků.
Výfuček si hrál s magnety a železnými pilinami. Na stůl položil několik magnetů a nasypal mezi ně piliny, které se následně seřadily ve směru indukčních čar magnetů. Zvýrazněné indukční čáry si Výfuček zakreslil spolu s polohou jednotlivých magnetů tak jako na obrázku \ref{R13S2U1_zadani}. Všiml si, že na jednom magnetu je vyznačený směr jeho magnetizace (tj. poloha severního a jižního pólu). Určete podle Výfučkova obrázku směry magnetizace ostatních magnetů a zakreslete je do obrázku.
Podle čeho poznáte, u kterých stran magnetu se nachází jeho póly? Jak určíte,
kde je který pól magnetu na základě známých pólů u ostatních magnetů?
\ifyearbook
2 ... Zarostlý vjezd
5 bodů
3 ... Pohyblivý chodník
6 bodů
Kačka a Jirka spěchají na metro. Jirka kráčí podchodem rychlostí $2{,}5\,\mathrm{m\cdot s^{-1}}$, každý jeho krok měří $85\,\mathrm{cm}$. Kačka jde po vodorovném pohyblivém chodníku jedoucím rychlostí $0{,}6\,\mathrm{m\cdot s^{-1}}$, její kroky jsou ale o $25\,\mathrm{cm}$ kratší než Jirkovy. O kolik více jich musí za sekundu oproti Jirkovi udělat, aby se vůči podchodu pohybovala stejně rychle?
4 ... Tma jako v pytli
6 bodů
5 ... K nezaplacení
7 bodů
Viktor si pořídil bič a chce si s ním zkusit prásknout. Prásknutí můžeme modelovat předáváním energie mezi tím koncem biče, za který se bič drží, a druhým koncem biče, tzv. práskačkou.
- Podařilo se Viktorovi prásknutí, respektive překonala práskačka rychlost zvuku, pokud se na začátku prásknutí držadlo biče vážící $M = 1\,\mathrm{kg}$ pohybovalo rychlostí $v = 20\,\mathrm{m\cdot s^{-1}}$ a v jistém okamžiku se $70\,\mathrm{\%}$ mechanické energie předalo práskačce vážící $m = 2\,\mathrm{g}$?
- Jak hlasitě bylo prásknutí slyšet (tj. jaká byla hladina intenzity zvuku) ve vzdálenosti $s = 2\,\mathrm{m}$ od práskačky, pokud prásknutí trvalo $t = 0{,}3\,\mathrm{s}$ a na jeho zvukovou energii se přeměnilo $5\,\mathrm{\%}$ mechanické energie práskačky?
E ... Soňa se chce prohřát
7 bodů
Změřte, jak rychle vychladne hrnek horké vody bez pěny a jak rychle s pěnou do koupele. Který hrnek vychladl rychleji a proč?
Bonus: Změřte dobu chladnutí i pro jiné druhy pěny (jarová pěna, šlehačka, \dots) a porovnejte výsledky experimentu.
Jak psát experimentyV ... Výfuček a teplo
7 bodů
S řešením této úlohy vám může pomoci krátký naučný text – tzv. Výfučtení. To můžeš nalézt pod odkazem níže.
- Výfuček si k obědu uvařil polévku. Nalil ji do porcelánového talíře a překvapilo ho, že po ustálení teplot porcelánu a polévky byl talíř velmi horký. Spočítejte jakou měl teplotu, jestliže počáteční teploty talíře a polévky byly $25\,\mathrm{^\circ\mskip-2mu\mathup{C}}$ a $60\,\mathrm{^\circ\mskip-2mu\mathup{C}}$. Talíř má hmotnost $300\,\mathrm{g}$ a měrnou tepelnou kapacitu $1~100\,\mathrm{J\cdot kg^{-1}\cdot ^\circ\mskip-2mu\mathup{C}^{-1}}$. Polévky bylo $0{,}5\,\mathrm{l}$ s tepelnou kapacitou $4~200\,\mathrm{J\cdot kg^{-1}\cdot ^\circ\mskip-2mu\mathup{C}^{-1}}$ (fyzikální vlastnosti polévky jsou velmi blízké vlastnostem vody). Uvažujte, že se teploty ustálí rychleji, než stihne větší množství tepla uniknout do okolí.
- Po vydatném obědě začal Výfuček pracovat na vlastním osobním výtahu.
Místo klasické konstrukce se ale rozhodl ho pohánět dějem v ideálním
dvouatomovém plynu.
Vzal proto utěsněnou válcovou nádobu s pohyblivým pístem o ploše $S = 0{,}3\,\mathrm{m^2}$. Potom se on sám na píst postavil, počkal, než se tlak v plynu vyrovná s novou zátěží, a začal plynu pomalu dodávat teplo. Kolik tepla mu musí dodat, aby ho výtah zvedl o $h = 2\,\mathrm{m}$, jestliže Výfuček spolu s pístem váží $m = 100\,\mathrm{kg}$? Atmosférický tlak je roven přibližně $p_a \doteq 100\,\mathrm{kPa}$ a tíhové zrychlení je $g \doteq 10\,\mathrm{m\cdot s^{-2}}$.
Nápověda: Zamyslete se, o jaký děj v plynu se jedná. Všechny parametry potřebné k vyřešení úlohy máte zadané.
Text Výfučtení 2. série Archiv Výfučtení