1 ... Drbárna
5 bodů
Tato úloha je určena pouze pro žáky šestých a sedmých ročníků.
Ester si v pondělí naplánovala na víkend tajný výlet do Frýdku-Místku a rozhodla se podělit o své tajemství se svými třemi kamarádkami. Následující den každá z těchto kamarádek ono tajemství vyzradila dalším třem kamarádkám. Tímto stylem to pokračovalo i další dny, přičemž ani Ester, ani kamarádky, které tajemství již jednou rozšířily, jej znovu nikomu neřekly. Kolik lidí bude tajemství znát v pátek?
2 ... (Ne)malé klubíčko
5 bodů
3 ... Plníme
6 bodů
\ifyearbook
4 ... Upgrade zbraně
6 bodů
Viktor nebyl spokojený s dostřelem a přesností své airsoftové zbraně, a tak začal přemýšlet nad tím, jak by mohl tyto parametry zlepšit. Napadlo ho vyměnit pružinu a zvýšit hmotnost použitých kuliček. Záhy si ale uvědomil, že to nevyhnutelně povede ke snížení počtu výstřelů na jedno nabití akumulátoru. O kolik kuliček méně bude Viktor nově schopen na jedno nabití akumulátoru vystřelit, pokud dosud používal kuličky vážící $m_{\mathrm{1}} = 0{,}25\,\mathrm{g}$, kterým pružina udělila úsťovou rychlost $v_{\mathrm{1}} = 130\,\mathrm{m\cdot s^{-1}}$, a nově bude chtít používat kuličky vážící $m_{\mathrm{2}} = 0{,}32\,\mathrm{g}$, kterým nová pružina dodá úsťovou rychlost $v_{\mathrm{2}} = 160\,\mathrm{m\cdot s^{-1}}$? Viktorův akumulátor má náboj $Q = 1~500\,\mathrm{mAh}$ a napětí $U = 9{,}6\,\mathrm{V}$. Předpokládejte, že celková účinnost zbraně $\eta = 0{,}14$ (tj. účinnost, se kterou akumulátor mění elektrickou energii na mechanickou) se při výměně pružiny a přechodu na jiný typ střeliva nezměnila.
5 ... Kulička na provázku
7 bodů
Jirka doma našel kuličku o hmotnosti $m = 50\,\mathrm{g}$ zavěšenou na tenkém nehmotném provázku délky $l = 50\,\mathrm{cm}$ a začal s ní provádět pokusy.
- Napřed kuličku roztočil takovým způsobem, že obíhala po kružnici v horizontální rovině s frekvencí $f_1 = 1\,\mathrm{Hz}$. O jaký úhel byl provázek vychýlený oproti svislému směru?
- Nyní by chtěl kuličku roztočit tak, aby po kruhové dráze obíhala 2krát pomaleji, tedy s frekvencí $f_2 = 0{,}5\,\mathrm{Hz}$. Podaří se mu to? Pokud ano, tak o jaký úhel bude nyní provázek vychýlený? Pokud ne, vysvětlete, proč se mu to nepodaří a co se bude s kuličkou dít? (tj. nemusíte nic počítat).
Jirka kuličku roztáčí tak, že ji vždy vychýlí o vhodný úhel a poté jí udělí vhodnou rychlost kolmou na směr odchýlení. V úloze zanedbejte odporové síly.
E ... Izolace
7 bodů
Jak psát experimenty
V ... Matoucí magnety
7 bodů
S řešením této úlohy vám může pomoci krátký naučný text – tzv. Výfučtení. To můžeš nalézt pod odkazem níže.
Hynek s Alešem si hráli s neodymovými magnety a uchvátilo je jejich podivuhodné až magické chování. Pomozte jim zodpovědět několik otázek, s nimiž si při svém okouzlení nevěděli rady.
- Rozhodněte, zda se dvojice magnetů na obrázcích \ref{R12S6U7-1}
a \ref{R12S6U7-2} budou přitahovat, nebo odpuzovat. Stručně své rozhodnutí
zdůvodněte.
Obrázek k první podúloze. Obrázek k první a třetí podúloze. - Představme si dva magnety, jež jsou na počátku umístěny jako na
obrázku \ref{R12S6U7-3}, přičemž magnet 1 je upevněn na obou koncích, magnet 2
je upevněn uprostřed a může se volně otáčet. Slovně popište, jak se bude
magnet 2 pohybovat.
Obrázek k druhé podúloze. - Vypočítejte, jaká síla bude působit mezi tyčovými magnety na obrázku \ref{R12S6U7-2}. Uvažujte, že oba magnety jsou stejné. Jejich poloměr je $r = 0{,}5\,\mathrm{cm}$ a délka $l = 2\,\mathrm{cm}$, jejich magnetizace je $M = 1{,}5\,\mathrm{T}/\mu_0$ a o jejich vzdálenosti $d = 10\,\mathrm{cm}$ předpokládejte, že je mnohem větší než rozměry magnetů.