1 ... Ztráty a nálezy
5 bodů
Tato úloha je určena pouze pro žáky šestých a sedmých ročníků.
Vladi si na FYKOSí soustředění vozí čtyři propisky (červenou, zelenou, černou a modrou) a na každém soustředění ztratí tři z nich. Jaká je pravděpodobnost, že se s ní po čtyřech soustředěních vrátí domů tatáž červená propiska, se kterou vyrážela na první?
2 ... Zajímavý kvádřík
5 bodů
Verča doma našla \ifyearbook\else zajímavý\fi kvádřík s celočíselnými délkami hran a objemem $294\,\mathrm{cm^3}$. Tento kvádřík však není obyčejný. Pokud by se prodloužila jedna jeho hrana, vznikla by krychle. Pomozte Verče určit rozměry kvádru.
3 ... Zásah, potopená!
6 bodů
4 ... (Ne)stabilní filodendron
6 bodů
5 ... Jáma a kyvadlo
7 bodů
Malý Edgar si hrál s kuličkami různých hmotností. Našel jamku o hloubce $h = 15\,\mathrm{cm}$ a umístil do ní kyvadélko s délkou závěsu $l = 20\,\mathrm{cm}$, které se v jamce může volně kývat tak, že se ve svém nejnižším bodě nachází těsně nad dnem jamky. Na kyvadélko připevnil kuličku o hmotnosti $m = 10\,\mathrm{g}$, vychýlil ho o úhel $90\,\mathrm{^\circ}$ a nechal tuto kývající se kuličku narážet do kuliček, které položil na dno jamky.
- Napřed pod kyvadélko umístil kuličku o stejné hmotnosti $m$, vychýlil
kyvadélko o úhel $90\,\mathrm{^\circ}$ a pustil kuličku. Tato kulička se pak v nejnižším
bodě své trajektorie dokonale pružně srazila s kuličkou na zemi.
Jakou rychlostí se bude nepřipevněná kulička pohybovat v okamžiku těsně po srážce? Stačí jí tato rychlost na to, aby unikla z jamky?
- Poté Edgar pod kyvadélko umístil kuličku s dvakrát větší hmotností. Unikne z jamky tato kulička? Pokud ne, kam nejvýše se dostane?
- Co se stane, pokud Edgar na kuličku z předchozí úlohy připevní nehmotnou plastelínu, která zajistí, že se kuličky při srážce k sobě dokonale přilepí? Jaká bude nyní rychlost kuliček po srážce?
E ... Kapesníková
7 bodů
Pomozte Robertovi a experimentálně zjistěte, kolik procent objemu tekutiny lze výše popsaným způsobem zachránit. Místo čaje použijte vodu. Pro zvýšení přesnosti měření můžete rozlít větší objem vody a použít více kapesníků. Dejte si však pozor, abyste použitý vyždímaný kapesník vždy hned vyhodili a vodu nasávali novým, suchým kapesníkem.
Jak psát experimentyV ... Srovnávací
7 bodů
S řešením této úlohy vám může pomoci krátký naučný text – tzv. Výfučtení. To můžeš nalézt pod odkazem níže.
S modelem atomu se můžete setkat na každém kroku. Téměř všechny jsou ale nepřesné co se parametrů dráhy elektronu týče.
- Spočítejte, v jaké vzdálenosti od jádra obíhá elektron podle Bohrova modelu v kationtu hélia $\ce{He+}$. Výsledek vyjádřete v jednotkách $\mathrm{\AA}$ (angstrom, $\mathrm{\AA} = 10^{-10}\,\mathrm{m}$). Uvažujte, že se elektron nachází v základním stavu (tedy s hlavním kvantovým číslem rovným jedné).
- Při porovnávání velikosti jádra s velikostí celého atomu proslulo přirovnání k zrnku a fotbalovému hřišti. Jaký poloměr by musel mít fotbalový stadion coby elektronový obal z předchozí úlohy, aby makové zrno o poloměru $1\,\mathrm{mm}$ představovalo jádro hélia o poloměru $0{,}5\,\mathrm{fm}$?
- Další zajímavou veličinou charakterizující v Bohrově modelu pohyb elektronu kolem jádra je frekvence oběhu. Určete, kolikrát za sekundu elektron dle Bohrova modelu naše jádro hélia oběhne.